BLOGG OM SEO FÖR SMÅFÖRETAG I GÖTEBORG - GRATIS UTAN ABONNEMANG

BLOGG OM SEO FÖR SMÅFÖRETAG I GÖTEBORG - GRATIS UTAN ABONNEMANG 

Jag heter Martin Börjesson men kallas för "Maximus". Jag är 59 år och har varit i gymbranschen sedan 1979 ( i 43 år) då jag öppnade mitt första gym. 

Sedan 1983 har jag handlat med gymutrustning och har ägt och drivit väldigt många gym.
Jag är i grunden Sjukgymnast, Personlig tränare, Idrottsmassör, Värderingsman och utbildad i juridik 18 månader. 
Jag har under köpt och sålt hundratals kompletta gym genom mina företag GymPartner & GymAuktioner , men nu brinner jag för Digital marknadsföring & Powerlisting..


Jag är 100% småföretagare som för tre år sedan inte kunde något om SEO och digital marknadsföring och mina företag hade ingen ranking på Google 

Efter 40-år i en förhållandevis modern, ung bransch med extremt lite konkurrens och ekonomiskt lönsamt, men också väldigt arbetskrävande och slitsamt för mina relationer, så stod jag i valet och kvalet att sälja ut all gymutrustning, inventarier och lastbilar etc. för att enbart göra det jag alltid gillat bäst bortsett för att driva gym i stor skala. 

Som alltid varit och är, riktig träning, sunt leverne och resa runt världen. Nu föll det sig så att min kära Far, som efter en kort tids sjukdom tynade bort i Cancer, hade ett stort behov av att komma med råd och slutsatser av vad han själv lärt sig om sig "själv" under sina 84 år i jordelivet, under de sista månaderna av sitt liv. 
Jag ska inte återge allt som yttrades av den "gamle", utan bara de bästa råden enligt mig och det var att gör det du är så bra på, dvs.sälja gymutrustning och hjälpa andra att starta gym, Men gör det på ett nytt sätt, genom att bli ledande i gymbranschen på Google. 

Stor satsning på SEO & Digital Marknadsföring 

För att komma igång med mina hemsidor och dess obefintliga närvaro och synlighet på Google anlitade jag genom rekommendationer från andra företagare i skyltbranschen, Adrian Eriksson, som jag är evigt tacksam för att jag kom i kontakt med. 

Vi började med en dag i veckan och då var det med mina wordpress sidor där jag skulle lära mig anpassa dessa och skriva produktbeskrivningar. 
Jag har i mitt arbetsliv aldrig jobbat lagom eller normalt utan det är allt eller inget som gäller för mig.

När jag skrivit över 1000 produktbeskrivningar, så förstod jag att de aldrig skulle komma upp på Googles första sida, då jag inte använde rätt sökord, sökordsfraser, rubriker i olika hierarkier.

Vidare så måste man synas på många ställen på internet och med rätt namn, adress, telnr. egna bilder med geotaggning, det finns hundratals trix och fix. 

VI BLEV "BLÅSTA" & FASTNADE I VÄRDELÖSA ABONNEMANG MED BÅDE ENIRO & HITTA.SE 

Först gick jag på vad säljaren på Eniro lovade och sedan även säljare från Hitta.se som lovade dofollow-länkar. 60 000 kr för ingenting. 
Vi blev lovade att vi skulle bli "listade" på många så kallade Citations-källor men det visade sig att det är helt icke relevanta sajter för svenska företag och alla länkar från både Eniro och Hitta är så kallade No-Follow. 
Dessa länkar ger ingen som helst länkkraft eller juice som man säger inom SEO dvs. Sökmotoroptimering

Jag ser det nu som läropengar och att man måste lära sig den långa vägen och hoppas att man träffar en kille som Adrian, som inte lovar "guld och gröna skogar", utan säger som det är och vad som krävs av en själv.
Adrian peppade mig att skriva och prova mig fram med artiklar om gymträning och hur man startar gym och hur man kan synas i det så kallade "organiska söket"som kommer upp under annonserna när du söker på Google och andra sökmotorer. 

Till skillnad från alla betalda annonser som de "stackars gym-leverantörerna" med många anställda är tvingade att göra då de måste ha en så hög omsättning för att få ihop ekonomin.

Sommaren 2019 bestämde jag mig för att lära mig så mycket som möjligt om SEO & Digital Marknadsföring 

Allt för att sedan hjälpa småföretagare så att de kan förbättra sin närvaro vid lokal sökning, men slipper  att "låsa in sig" och använda dyra "verktyg" eller köpa abonnemang, vi använder och skapar konton hos många gratis-verktyg för våra klienter från följande:
  • Google Maps: Det är mycket viktigt att lokal närvaro visas på Google (Maps). Människor söker efter butiker, produkter eller tjänsteleverantörer i specifika områden när de är redo att köpa. Enligt oberoende forskning slutar 78 % av lokala sökningar med ett besök i en fysisk butik.

  • Google Business Profile: Att bygga relationer med kunder görs inte bara personligen. Kom i kontakt med kunder på lokala kataloger och plattformar, där du kan börja ta kontakt med dina kunder.

  • Google Sites: Är helt gratis. Det är inte bara stora företag och organisationer som har nytta av en egen sajt. Även privatpersoner, småföretagare och föreningsaktiva kan behöva en plats på nätet.

  • Google Keyword Planner: Googles sökordsplanerare är ett gratis verktyg som primärt är utvecklat för att planera och hantera AdWords-kampanjer. Inom SEO används verktyget även för att undersöka hur många som söker på ett eller flera sökord. Verktyget är därför väldigt användbart när du planerar din SEO-strategi.

  • Google Search Console: Detta är en kostnadsfri tjänst som hjälper dig att hålla koll på, upprätthålla och felsöka webbplatsens placering i Googles sökresultat. Med hjälp av verktygen och rapporterna i Search Console kan du mäta webbplatsens trafik och resultat på Sök, åtgärda problem och få webbplatsen att sticka

  • Google Analytics: När du klickar på konfigurationsassistenten för GA4 skapar du en Google Analytics 4-egendom som samlar in data vid sidan av din befintliga Universal Analytics

  • Facebook: Med en Facebooksida för företaget kan man använda Business Manager som är ett Facebook-verktyg som hjälper dig att organisera och hantera ditt företag.

  • Pinterest: Du kan redigera en pins information när som helst och flytta den till en anslagstavla. Du kan skapa idé-pins för att spela in flera videor, lägga till bilder, listor och anpassad text i en enda pin. Använd idé-pins för att skapa steg-för-steg-guider eller skapa en samling med idéer.

  • Tumblr: Detta är en gratis bloggplattform där användaren kan publicera olika typer av material som texter, bilder, filmer, länkar, chatt, citat och ljud till sin tumblelog. Användarna kan följa andra användare och se deras inlägg i sin panel. Användare kan "gilla" och "återblogga" inlägg på Tumblr.
  • Youtube: Här borde alla småföretagare ha en videopresentation på sin affärsverksamhet och det gör jag gratis för mina SEO-kunder. 
  • Kolla tex. denna enkla video som jag gjort för GymPartner som handlar om "Crosstrainers i hög gymkvalitet"  snart 50 000 visning av denna... 








Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sveriges bolag på Allabolag

Hantlar - Köp nya eller begagnade Hantlar i Gymkvalitet!